Naciągnięcie mięśnia

Naciągnięcie mięśnia bywa bolesną i czasem długotrwałą kontuzją. Urazy mięśni na tle naciągnięcia zwykle poprzedzone są ich nadmierną eksploatacją i przeciążeniem – bez właściwej rozgrzewki lub odpowiedniego cyklu treningowego.

Co to jest naciągnięcie mięśnia

Naciągnięciem mięśnia nazywamy kumulujące się w obrębie włókien mięśniowych mikrourazy – uszkodzenia włókien zwykle nie przekraczają 5% masy danego mięśnia. Uszkodzenia przekraczające 5% objętości włókien mięśniowych klasyfikowane są jako naderwania. Naderwanie zazwyczaj jest bardziej bolesne i posiada większą skalę dysfunkcji od naciągnięcia.

Naciągnięcie najczęściej występuje w punkcie przejścia włókna mięśniowego w ścięgno.

Objawy naciągnięcia mięśnia

Pierwszoplanowym objawem jest ból w obrębie miejsca urazu, któremu dodatkowo towarzyszy stan zapalny. W okolicy naciągniętych włókien powstaje obrzęk, zaczerwienienie, bolesność palpacyjna – ból na dotyk – oraz zaburzenie funkcjonalne – ból w czasie wykonywania dowolnych ruchów. Naciągnięciu mogą towarzyszyć skurcze mięśni.

Przyczyny naciągnięcia mięśnia

Naciągnięcie mięśnia zazwyczaj jest efektem przeciążenia, które ma miejsce bez uprzedniego przygotowania organizmu lub określonej grupy mięśniowej do wysiłku.

Leczenie naciągnięcia mięśnia

Procedura RICE

Bezpośrednio po urazie zaleca się zastosowanie procedury RICE –  skrót od angielskich słów określających poszczególne czynności wykonywane w trakcie procedury Rest, Ice, Compression, Elevation  są to:

  • Wypoczynek
  • Schłodzenie
  • Kompresja
  • Elewacja

Leki przeciwbólowe

W stanie ostrym to jest do około 3 dni od wystąpienia urazu przy braku przeciwskazań można przyjąć niesterydowe leki przeciwzapalne (NLPZ). Działanie leków zmniejsza ból oraz ryzyko wystąpienia lub rozwoju stanu zapalnego.

Fizjoterapia

W pierwszym stadium urazu 3 do 7 dni wskazane jest zapewnienie mięśniom odpoczynku w celu optymalizacji warunków regeneracji. W tym okresie możemy stosować:

  • Ultradźwięki
  • Krioterapię miejscową
  • Laseroterapię

Po okresie ostrym możemy stopniowo wprowadzać leczenie funkcjonalne w celu przygotowania gojącej struktury do przyjmowania obciążeń. Jest etap szczególnie ważny dla sportowców, którego pominięcie może skutkować ponownymi urazami w obrębie naciągniętego mięśnia lub grupy mięśni.

Lekarz

Wizyta u lekarza jest wskazana w przypadku długo utrzymujących się dolegliwości bólowych lub zaburzeń funkcjonalnych. Lekarz może zlecić wykonanie USG lub innych badań obrazowych w celu pogłębienia diagnostyki. W określonych przypadkach u lekarza możemy również uzyskać wsparcie farmakologiczne lub w postaci czynników wzrostu – PRP, które znacznie przyśpieszają proces leczenia.

Naciągnięcie mięśnia – przeciwdziałanie

Podstawową czynnością w ramach prewencji naciągnięcia mięśni powinna być dobrze przeprowadzona rozgrzewka. Należy też unikać nagłych przeciążeń i sporadycznego uprawiania sportu na wysokim poziomie intensywności. Do podstawowych ćwiczeń profilaktycznych należy rozciąganie i wzmacnianie mięśni.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ