Ból szyi od smartfona – Text neck

0
2456

W trakcie korzystania z telefonu komórkowego obciążenie działające na odcinek szyjny kręgosłupa może sięgać do 30 kg.

Głowa dorosłego człowieka waży około 4 – 5 kg. Masa głowy przenoszona na kręgosłup szyjny wzrasta w miarę pochylania głowy ku przodowi.

Stosunek wartości kątowej pochylenia głowy do obciążenia kręgosłupa szyjnego:

Kąt 15 stopni pochylenia głowy – około 13 kg obciążenia szyi,

Kąt 30 stopni pochylenia głowy – około 20 kg obciążenia szyi,

Kąt 45 stopni pochylenia głowy – około 25 kg obciążenia szyi,

Kąt 60 stopni pochylenia głowy – około 30 kg obciążenia szyi.

Podczas przeglądania smartfonów kręgosłup szyjny ulega obciążeniom zbliżonym do przedstawionych powyżej wartości. Cykliczność z jaką oddajemy się tej czynności powoduje gromadzenie bardzo dużych obciążeń w długiej jednostce czasu. Według raportu „Smartfonizacja w Polsce 2015” przygotowanego przez Monikę Mikowską – raport można znaleźć tutaj przeglądanie internetu za pośrednictwem smartfonów przeciętnie zajmuje około 2 godzin dziennie. Czynności nie wymagające połączenia internetowego zajmują dodatkowo 45 minut w ciągu dnia.

miesięcznie przy smartfonach spędzamy około 73 godziny a rocznie ponad 800 godzin.

Poza nie wątpliwie bardzo dużym obciążeniem w pozycji pochylenia głowy w przód na kręgosłup szyjny działają jeszcze inne negatywne czynniki.

Rozciągnięcie tkanek w części grzbietowej kręgosłupa i szyi

Pozycja ta stanowi prostą drogę do dyskopatii, zwyrodnień stawowych, wzrostu napięcia mięśni karku. Aby lepiej uzmysłowić sobie wpływ tej pozycji na system posturalny wygnij kciuk do skrajnej pozycji i potrzymaj przez chwilę.

Zmniejszenie pojemności płuc i zaburzenie wymiany gazowej w płucach.

Może wywołać bóle głowy, stany depresyjne, zaburzenie koncentracji. Wymuszone podczas przeglądania smartfonów ułożenie ciała w dłuższej perspektywie może powodować przykurcz mięśni przedniej ściany klatki piersiowej i szyi. Przykurcze mogą ograniczać sprężystość klatki piersiowej zmniejszając tym samym objętość zarówno wdychanych jak i wydychanych gazów. Także bezpośrednio podczas korzystania z telefonu mamy zamkniętą pozycję przez, którą ograniczamy zdolności wentylacji płuc. Zatem stałe przeglądanie telefonu zaburza nasz cykl oddechowy zarówno bezpośrednio w trakcie przeglądania jak i przez utrwalenie zmian strukturalnych – w postaci przykurczów – w okresie kiedy już z tego telefonu nie korzystamy.

Kreowanie wad postawy u dzieci i młodzieży

Problem dopełnia fakt, że coraz bardziej obniża się wiek, w którym zaczyna się korzystać ze smartfonów. Konsekwencją jest wzrost ryzyka schorzeń kręgosłupa i zaburzeń posturalnych u dzieci i młodzieży.

W obecnych czasach nie ma możliwości zrezygnowania a czasem nawet ograniczenia korzystania ze smartfonów. Trzeba zatem przedsięwziąć kroki dzięki, którym korzystanie z tych urządzeń będzie bezpieczniejsze.

 Statystycznie korzystamy ze smartfonów przez 147 minut dziennie. Obciążenie dla kręgosłupa w tym czasie można porównać do dźwigania na głowie 8 letniego dziecka.

Jak bezpiecznie korzystać ze smartfona

Podnoś głowę

Staraj się utrzymywać głowę możliwie prosto. Im mniejszy stopień wychylenia głowy ku przodowi tym mniejsze obciążenie działa na kręgosłup szyjny.

Wykonuj ćwiczenia kompensacyjne

Podstawowe ćwiczenia:

  • wzmacnianie mięśni karku
  • skłony głowy ku tyłowi
  • rozciąganie mięśni ściany przedniej klatki piersiowej
  • ćwiczenia oddechowe.

Nie uzależniaj się od aplikacji i gier

Edukuj dziecko

Zastanów się czy Twojemu dziecku potrzebny jest smartfon. A jeśli już zaopatrzysz je w telefon porozmawiaj z nim o konsekwencjach i zatroszcz się o zmotywowanie do wykonywania określonych ćwiczeń kompensacyjnych.

Tekst zainspirowany artykułem „Text neck’ is becoming an ‘epidemic’ and could wreck your spinew” Washingtonpost

ZOSTAW ODPOWIEDŹ