Długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej – praca przy komputerze, prowadzenie pojazdów czy przedłużające się przeglądanie smartfona – jest źródłem dolegliwości bólowych w obrębie karku i szyi.

Powstałe w wyniku wykonywania tych czynności napięcia mogą prowadzić też do bólu głowy i szczękościsku. Poniżej przedstawiam kilka technik mających na celu rozluźnienie najczęściej spotykanych napięć mięśniowych w obrębie szyi, głowy i karku.

Kiedy stosować techniki autorelaksacji

Można je stosować w dowolnym momencie. Są przydatne zarówno w usuwaniu już powstałego problemu bólowego, ale sprawdzają się również w profilaktyce bólu.

Przeciwskazania do wybranych technik autorelaksacji

Zasadniczo prezentowane przeze mnie techniki nie mają wielu przeciwskazań. Z uwagi na fakt, że niektóre manewry wykonywane są poprzez ucisk lub chwyt należy zachować ostrożność w przypadku:

  • kruchości naczyń krwionośnych – mogą wystąpić miejscowe krwiaki
  • owrzodzeń i zmian skórnych na tle zapalnym lub uczuleniowym w miejscu stosowania techniki
  • przeczulicy na dotyk.

 #1 Masaż funkcyjny mięśni czworobocznych

Mięsień czworoboczny uznawany jest za jeden z trzech – obok mięśnia piramidowego i żwaczy – mięśniowych punktów stresu. Bywa źródłem bólu zarówno o podłożu psychosomatycznym, czyli w reakcji na podniesione napięcie emocjonalne, jak i w wyniku zwykłych przeciążeń mechanicznych. Często podczas pracy mamy do czynienia z tymi dwoma komponentami bólowymi jednocześnie. Na filmie przedstawiam prosty sposób autorelaksacji mięśnia czworobocznego za pomocą masażu funkcyjnego. Jest to połączenie chwytu masażu klasycznego z funkcją mięśnia. Technika jest niezwykle skuteczna i mogę zapewnić, że w wielu przypadkach działa lepiej od klasycznych technik masażu.

#2 Proste ćwiczenie rozluźniające mięśnie karku

To ćwiczenie jest niezwykle proste i bardzo skuteczne. Można je z powodzeniem wykonywać za biurkiem czy w samochodzie. Skuteczność przedstawionej techniki opiera się na skurczach ekscentrycznych mięśni. Co ważne podczas ćwiczeń wykorzystujemy naturalną masę obręczy barkowej.

#3 Terapia punktów maksymalnie bolesnych

Przedstawione techniki mają swoje podłoże w terapii Punktów Spustowych – triger points. Jest to kolejna bardzo prosta technika. Wystarczy, że w zaprezentowanym na filmie obszarze wyszukamy punkty maksymalnej bolesności i przez chwilę będziemy uciskać je palcem. Punkt poznamy po wyraźnym bólu, jaki będzie towarzyszył uciskowi. W pierwszej fazie nie należy stosować maksymalnej siły ucisku, ale zwiększać ją w miarę spadku bólu. Technikę tą, podobnie jak poprzednie, można wykonywać w dowolnym miejscu i czasie. Nie ma też określonych wskazań odnośnie ilości wykonywanych serii. Po prostu rób to w chwili, gdy uznasz, że Twoje mięśnie wymagają relaksacji.

Podziel się w komentarzu wrażeniami po wykonaniu serii przedstawionych technik. Jeśli uznasz je za wartościowe koniecznie podziel się artykułem ze znajomymi na Facebooku.

Powodzenia!

7 KOMENTARZE

  1. Techniki zrobiły na mnie ogomne wrażenie. Od dłuższego czasu borykam sie z bólami karku, dzisiaj sięgnęłam po ten zestaw ćwiczeń i musze przyznać, że po poświęceniu paru minut na ich wykonanie, czuję się znacznie lepiej. Bardzo dziękuję za pomoc.

    • Mam nadzieję, że pomoże. Może się pani podzielić spostrzeżeniami na fb e-dyskopatii. Chętnie też udzielę wskazówek lub sugestii jeśli mimo wszystko coś idzie nie w tym kierunku.
      Pozdrawiam

ZOSTAW ODPOWIEDŹ